Néhány napja kikerült a Belügyminisztérium honlapjára egy jópofa rövidítés, ami a köznevelési feladatokat ellátó személyek, azaz pedagógusokhoz kapcsolódó törvénynek módosítása és még van 4 nap arra, hogy véleményezzük. Az más kérdés, hogy nem 100 ezer véleményt várnak és nem is lenne szerencsés ennyit írni, így készülünk egy közössel, az a kevés tanár, aki pedig szerelmes Orbán Viktorba és a Fideszbe, majd ír 1-2 lelkes szót, tapsol hozzá, mint illett volna május 1-én annakidején és a Párt elégedett lesz.
Picit ránéznék pár pontjára, csak úgy kivonatosan, röviden:
1. Eddig a pedagógiai programot a nevelőtestület fogadta el, mostantól csak véleményezi - Lényegében annyi, hogy az iskola pedagógiai programjáról a vezetőség, illetve inkább a fenntartó fog dönteni.
2. Az igazgató a fenntartó jóváhagyásával meghosszabíthatja a tanévet - Két dolog tartja pályán a pedagógust. Nekünk több az éves szabadságunk, 20 nappal. Ez tény, sosem tagadtuk. Mondjuk ha ezt a + 20 napot végigdolgoznám, akkor sem lennék sokkal beljebb anyagilag, de mindegy. A másik dolog, hogy szeretjük a melónkat, de ez nem ide tartozik. Eddig családbarát munka volt tanárnak lenni, úgy ahogy, és nagyon sok anyuka végezte szívesen. Ugyan kivehető szabadság nem nagyon volt, de amikor a gyerkőcök otthon voltak, szünetben, annak nagy részét (nem, nem az egészet) a tanár is otthon tölthette. Na ennek vége.
3. Nincs kötelező továbbképzés. - Eddig a szintlépés x idő után elvárt volt. Mondjuk az 1. fokozatban (Ped.1) az ember elég vacakul keresett, azért a 100 oldalnyi kamuszöveg, kamu képanyag, lefotózott termek, óravázlatok és hasonlók nem igazán voltak alkalmasak bármi olyasmire, hogy az embert minősítsék, jobb tanár meg végképp nem az lett, aki Ped2-be vagy Ped3-ba lépett. Csak épp rászánt pár hónapot az életéből, hogy portfóliót töltögessen fel...
4. Az intézményvezető nem gyakorol munkáltatói jogokat - Ezek után az igazgatók bábok lesznek, ha még a tanárok felvételét, elbocsátását sem intézhetik...Mindent a fenntartóknak? Az aztán professzionális lesz...
5. Ha túl sok a sztrájkoló, engedetlekedő, a diákokat átirányíthatják más iskolába - Mert mintha minden álmunk a sztrájk lenne. Mondjuk ilyen törvénytervezet és hasonlók után, ha az EU bármilyen forrást a magyar kormány számára elérhetővé tesz, az elég durva lesz. Mert ez minden, csak nem a munkavállalói jogok tiszteletben tartása. Na nem mintha Pintér úrtól mást várna az ember.
6. Tanítási év közben is át lehet alakítani bármit, iskolát bezárni, indítani, tanulócsoportokat átszervezni - A rugalmasság normális esetben jól hangzana, tetszene is, mert a rugalmasság egy megreformált oktatás egyik alapköve lenne, de itt normális esetről szó sincs. Ehhez ugyanis a rendszer, a tantárgyfelosztási mizériák és az osztályok beosztása, rendezése is teljes átalakítást igényelne. Erről természetesen nincs szó, így ezen pont alapján az ad hoc alakítgatás 100%-ra totális káoszt és a tanulók jogainak totális csorbítását jelentené.
7. A napi munkaidő maximum 12 óra, hetente maximum 48 óra - Bruttó 500-as kezdő tanári fizuval még talán reális is lenne, ugyanakkor elfelejtjük, hogy a pedagógusok 40%-a kisgyermekes vagy nagyobb gyermekes anyuka, tehát a pedagógus társadalom nem arra állt rá, hogy akár napi 12 órával lehessen szivatni. Na nem tanórával, hanem mindenféle elkerülhető hülyeséggel, amire ráfogák, hogy munka.
8. A pedagógus munkája technikai eszközökkel megfigyelhető - Na ez fogós. Fix, hogy a kollégák nagy része erre akad majd ki a legjobban, pedig még ez azon kevesek egyike, amiben lehetne ráció. Ugyanakkor így magában teli van visszaélési lehetőségekkel, szóval nem igazán látom át, hogy mitől lehet ez jó a végén. Szerintem is kellene némi kontroll, de nem mindegy, hogy kinek mi a megfigyelő álláson az, ami sok. Ha pl. egyik derék kollégám óráin a Fideszt élteti és a programját tolja a gyerekek arcába - valós személy - akkor a visszaélés és etikátlanság felett természetesen szemet hunynak. Nem, ne értsen félre senki, ha a másik oldalon politizálna órán, az sem tetszene nekem. Természetesen az utóbbit már másnap előszednék emiatt. Nekem személy szerint nincs félnivalóm, vállalok mindent, ami órámon elhangzik, de tény, hogy nem lenne élvezetes úgy tanítani, hogy közben tudom, valaki egy monitor mögül majd megnézi az órámat esetleg, ne adj Isten, erre élvez...mindegy is.
9. Havi illetmények:
Pedagógus I: 410 000-1 065 000 Ft
Pedagógus II: 430 000-1 135 000 Ft
Mesterpedagógus: 520 000-1 365 000 Ft
Kutatótanár: 640 000-1 470 000 Ft
teljesítménytől függően
Itt azért rögtön hozzáteszik, hogy természetesen az alsó határ a fix, a felső határhoz felelős gazdálkodás szükséges, ami amúgy hazánk állami szférájára párdon, de nagyon nem jellemző, így azon kívül, hogy minden fideszes ismerős megkérdi, hogy kapok-e bruttó 1 millát, mert a fentiből ez jön le neki, mi örülhetünk a bruttó 410, 430-as fizuknak. Mesterpedagógust összesen kettőt ismerek, szóval az alsó két kategória felejtős.
10. A tartós helyettesítés díja a felére csökken. - Na megnézném, hogy az egészségügyben a dokik túlórapénzét egyszer csak a felér csökkentenék, az mit váltana ki. Mivel amúgy is fogyunk, a pótlás nem megy, így tény, hogy a betöltetlen állásokat ahol csak lehet, szétosztják. Informatika, matek, angol, tesi, ezekből a tárgyakból sokan már másfél ember munkáját végezzük évek óta. Ezek után? Jó lenne beinteni erre is.
És teljes egészében az egészre. Kivétel lehetne, a havi illetményeket érintő pont, ha az alsó határát picit feljebb tolnák, a felső határát mutató kamu számokat meg eltüntetnék, de így ez is mehetne le a rötyibe. A többi pont szégyen, a véleményem mindegyik mellett olvasható. Némi emelés és cserébe a jogok nagy mértékű csorbítása, ez a válasz a kéréseinkre. Reform, ami a diákokról szólna, még hírből sem. Én szeretek tanítani, bár agyalok nyilván arról, hogy hova lehetne dobbantani, de eddig még halogattam. Nos, a kormány elég meggyőző, ha arról van szó, hogy elüldözzön sok embert a pályáról. Minden elismerésem. A kérdés, hogy erről hajlandó lesz-e bárki tudomást venni? Majd, de akkor már késő lesz.