Avagy élményeim, puffogásaim története álnevekkel

Tanári dohányzó

Tanári dohányzó

Pedagógusokat szivató törvénytervezet nagy igéretekkel és egyebekkel

2023. március 06. - Hagrid

Néhány napja kikerült a Belügyminisztérium honlapjára egy jópofa rövidítés, ami a köznevelési feladatokat ellátó személyek, azaz pedagógusokhoz kapcsolódó törvénynek módosítása és még van 4 nap arra, hogy véleményezzük. Az más kérdés, hogy nem 100 ezer véleményt várnak és nem is lenne szerencsés ennyit írni, így készülünk egy közössel, az a kevés tanár, aki pedig szerelmes Orbán Viktorba és a Fideszbe, majd ír 1-2 lelkes szót, tapsol hozzá, mint illett volna május 1-én annakidején és a Párt elégedett lesz.

Picit ránéznék pár pontjára, csak úgy kivonatosan, röviden:

1. Eddig a pedagógiai programot a nevelőtestület fogadta el, mostantól csak véleményezi - Lényegében annyi, hogy az iskola pedagógiai programjáról a vezetőség, illetve inkább a fenntartó fog dönteni. 

2. Az igazgató a fenntartó jóváhagyásával meghosszabíthatja a tanévet - Két dolog tartja pályán a pedagógust. Nekünk több az éves szabadságunk, 20 nappal. Ez tény, sosem tagadtuk. Mondjuk ha ezt a + 20 napot végigdolgoznám, akkor sem lennék sokkal beljebb anyagilag, de mindegy. A másik dolog, hogy szeretjük a melónkat, de ez nem ide tartozik. Eddig családbarát munka volt tanárnak lenni, úgy ahogy, és nagyon sok anyuka végezte szívesen. Ugyan kivehető szabadság nem nagyon volt, de amikor a gyerkőcök otthon voltak, szünetben, annak nagy részét (nem, nem az egészet) a tanár is otthon tölthette. Na ennek vége.

3. Nincs kötelező továbbképzés. - Eddig a szintlépés x  idő után elvárt volt. Mondjuk az 1. fokozatban (Ped.1) az ember elég vacakul keresett, azért a 100 oldalnyi kamuszöveg, kamu képanyag, lefotózott termek, óravázlatok és hasonlók nem igazán voltak alkalmasak bármi olyasmire, hogy az embert minősítsék, jobb tanár meg végképp nem az lett, aki Ped2-be vagy Ped3-ba lépett. Csak épp rászánt pár hónapot az életéből, hogy portfóliót töltögessen fel...

4. Az intézményvezető nem gyakorol munkáltatói jogokat - Ezek után az igazgatók bábok lesznek, ha még a tanárok felvételét, elbocsátását sem intézhetik...Mindent a fenntartóknak? Az aztán professzionális lesz...

5. Ha túl sok a sztrájkoló, engedetlekedő, a diákokat átirányíthatják más iskolába - Mert mintha minden álmunk a sztrájk lenne. Mondjuk ilyen törvénytervezet és hasonlók után, ha az EU bármilyen forrást a magyar kormány számára elérhetővé tesz, az elég durva lesz. Mert ez minden, csak nem a munkavállalói jogok tiszteletben tartása. Na nem mintha Pintér úrtól mást várna az ember.

6.  Tanítási év közben is át lehet alakítani bármit, iskolát bezárni, indítani, tanulócsoportokat átszervezni - A rugalmasság normális esetben jól hangzana, tetszene is, mert a rugalmasság egy megreformált oktatás egyik alapköve lenne, de itt normális esetről szó sincs. Ehhez ugyanis a rendszer, a tantárgyfelosztási mizériák és az osztályok beosztása, rendezése is teljes átalakítást igényelne. Erről természetesen nincs szó, így ezen pont alapján az ad hoc alakítgatás 100%-ra totális káoszt és a tanulók jogainak totális csorbítását jelentené.

7. A napi munkaidő maximum 12 óra, hetente maximum 48 óra - Bruttó 500-as kezdő tanári fizuval még talán reális is lenne, ugyanakkor elfelejtjük, hogy a pedagógusok 40%-a kisgyermekes vagy nagyobb gyermekes anyuka, tehát a pedagógus társadalom nem arra állt rá, hogy akár napi 12 órával lehessen szivatni. Na nem tanórával, hanem mindenféle elkerülhető hülyeséggel, amire ráfogák, hogy munka.

8. A pedagógus munkája technikai eszközökkel megfigyelhető - Na ez fogós. Fix, hogy a kollégák nagy része erre akad majd ki a legjobban, pedig még ez azon kevesek egyike, amiben lehetne ráció. Ugyanakkor így magában teli van visszaélési lehetőségekkel, szóval nem igazán látom át, hogy mitől lehet ez jó a végén. Szerintem is kellene némi kontroll, de nem mindegy, hogy kinek mi a megfigyelő álláson az, ami sok. Ha pl. egyik derék kollégám óráin a Fideszt élteti és a programját tolja a gyerekek arcába - valós személy - akkor a visszaélés és etikátlanság felett természetesen szemet hunynak. Nem, ne értsen félre senki, ha a másik oldalon politizálna órán, az sem tetszene nekem. Természetesen az utóbbit már másnap előszednék emiatt. Nekem személy szerint nincs félnivalóm, vállalok mindent, ami órámon elhangzik, de tény, hogy nem lenne élvezetes úgy tanítani, hogy közben tudom, valaki egy monitor mögül majd megnézi az órámat esetleg, ne adj Isten, erre élvez...mindegy is.

9. Havi illetmények: 

Pedagógus I: 410 000-1 065 000 Ft

Pedagógus II: 430 000-1 135 000 Ft

Mesterpedagógus: 520 000-1 365 000 Ft

Kutatótanár: 640 000-1 470 000 Ft

teljesítménytől függően

Itt azért rögtön hozzáteszik, hogy természetesen az alsó határ a fix, a felső határhoz felelős gazdálkodás szükséges, ami amúgy hazánk állami szférájára párdon, de nagyon nem jellemző, így azon kívül, hogy minden fideszes ismerős megkérdi, hogy kapok-e bruttó 1 millát, mert a fentiből ez jön le neki, mi örülhetünk a bruttó 410, 430-as fizuknak. Mesterpedagógust összesen kettőt ismerek, szóval az alsó két kategória felejtős. 

10. A tartós helyettesítés díja a felére csökken. - Na megnézném, hogy az egészségügyben a dokik túlórapénzét egyszer csak a felér csökkentenék, az mit váltana ki. Mivel amúgy is fogyunk, a pótlás nem megy, így tény, hogy a betöltetlen állásokat ahol csak lehet, szétosztják. Informatika, matek, angol, tesi, ezekből a tárgyakból sokan már másfél ember munkáját végezzük évek óta. Ezek után? Jó lenne beinteni erre is.

 

És teljes egészében az egészre. Kivétel lehetne, a havi illetményeket érintő pont, ha az alsó határát picit feljebb tolnák, a felső határát mutató kamu számokat meg eltüntetnék, de így ez is mehetne le a rötyibe. A többi pont szégyen, a véleményem mindegyik mellett olvasható. Némi emelés és cserébe a jogok nagy mértékű csorbítása, ez a válasz a kéréseinkre. Reform, ami a diákokról szólna, még hírből sem. Én szeretek tanítani, bár agyalok nyilván arról, hogy hova lehetne dobbantani, de eddig még halogattam. Nos, a kormány elég meggyőző, ha arról van szó, hogy elüldözzön sok embert a pályáról. Minden elismerésem. A kérdés, hogy erről hajlandó lesz-e bárki tudomást venni? Majd, de akkor már késő lesz.

A bejegyzés trackback címe:

https://hagrid.blog.hu/api/trackback/id/tr9618065662

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Motorogre 2023.03.07. 17:55:10

A tanítási folyamat megfigyelésével egyetértek, már évekkel ezelőtt felvetettem: az iskolavezetés megfelelő helyen (tanáriban, igazgató irodájában) osztott-képernyős monitoron folyamatosan figyelje, hallja is mi folyik a tantermekben! Véget kell már vetni annak hogy a tanár magánbeszélgetéseket folytat le óra közben (de a diák mobilját egy pisszenésre elkobozza), óra alatt étkezik (és teli szájjal dörgi a nebulónak hogy "óra alatt nem étkezünk"), a költő érzelmein sírva fakad (de dolgozatnál komplett elemzést kér számon). Mnden szülő, nagyszülő és gyermek is sorolni tudná a hasonló példákat. Igen szükséges hogy a T. tanár is kontroll alatt végezze munkáját. A rendszer a tanárokat is védené , ahol pl. erőszakosan lépnek fel ellene . Az anyagi igények minimálisak, minden közepes portásfülkében már monitorok vannak országszerte.

luis5 2023.03.07. 21:45:52

Egy csomó sztorit hallok j az igazgató basaskodo kiskiraly. Hát most nem lesz az

Hagrid 2023.03.07. 22:42:48

@Motorogre: Mondom, engem nem zavar, ha látnak, nincs rejtegetnivalóm.
Ami azért még probléma lehet: ki ellenőrzi a termet? Mi alapján ítéli el a tanárt? Etikai kódex? Gyermek és szülő lemondhat arról a jogáról, hogy ő nem látszódhat? Ez persze az egy pont a 10-ből, aminek épp nem akartam nagyon nekimenni.

Hagrid 2023.03.07. 22:43:32

@luis5: Sovány vigasz, főleg ha a fenntartó még nála is rosszabb lesz. Néhány tankerület elég durván tud lépni, fogalmazni, fenyegetőzni.

DFK 2023.03.08. 06:43:58

Más helyen azért nyekegnek a tanárok, hogy heti 70-80 órát dolgoznak (megy a nagy vetítés). Most azt próbálják elhitetni, hogy napi 12 órát kell majd dolgozniuk. Ami a maximális heti 48 órával számolva nem lehetséges.

Motorogre 2023.03.08. 08:05:58

@Hagrid: A tanfelügyelői látogatások előre ismertek, a gyerekekkel is közlik hogy mit fog a tanár kérdezni, felkészíti a lurkót a helyes válaszra stb - színház az egész! De erre az egy témára megtanítja az osztályt - tehát ha van ellenőrzés, van teljesítmény is.
Az oktatás ellenőrzése: nyilván ki kell dolgozni, ötletként szabadjon említeni az államokbeli példát: a tanárok munkáltatója az iskola-igazgató. Az igazgatónak az "iskolaszék" mely a szülők testülete a munkáltatója és felügyelője. A többi rutin: ha pl. a földrajtanár nem jól teljesít, a szülők jelzik a dirinek, oldja meg. És ha nem tudta/akarta megoldani - akkor elköszönnek a diritől, nem alkalmas igazgatónak, vezetőnek. Mert végső soron a SZÜLŐK azok, kiknek legőszintébb érdeke hogy a gyerek boldoguljon az életben (arrafelé: csináljon karriert).

Motorogre 2023.03.08. 08:08:13

@luis5: Igen, ez is benne lehet a rendszerben - egy megoldási példa olvasható alant! Nyilván nem 1-1ben vehető át, de inspiráló lehet talán.

Motorogre 2023.03.08. 08:14:52

@DFK: rendszeresen figyeltem (mint szülő) a ? kerületi jónevű általános iskolát: délben a tantestület előbb elhagyta és hazament (köszöntünk illendően) mint a diákok, mert Ők komótosan kabátoltak fel. Azaz max 25 órát töltöttek bent az iskolában hetente, átlagosan. A dolgozat-javítás korrekt és figyelmes kell legyen, főleg esszé-jellegűeknél, még ha haza is viszik és otthon csinálják, akkor sem lehet tetemes idő (10 perc/diák minden tárgyból elég kell legyen). A heti 70-80 munkaóra (a PDSz vezető a tévében: 59 óra/hét) legfőbb indoka a "felkészülés".
Ezzel nem értek egyet, gyakorlatból mondom: bármely tantárgyat a harmadik évben vakon-fejből tudni kell, akár irodalom, matek, történelem vagy idegen nyelv. Aki nem ismeri ilyen szinten a tantárgyát - nem alkalmas tanárnak.

Awenhai 2023.03.08. 11:00:37

@Motorogre: A dolgozatjavítás, amit te 10 perc/diákra lőttél be, alapvetően csúful alulbecsült. Ennyi idő egy szimpla óraközi röpdolgozat kijavítása, ezt tapasztalatból mondom. És nem az esszé, vagy az egyéb fogalmazást is tartalmazó dolgozatok, hanem a definíciók, szódolgozatok kategóriája. Ugyanis, ha azt akarod, hogy a tanult dolgot a gyerek lássa, hogy hol baltázta el, akkor a rossz megoldás mellé/fölé a hely szerint oda kell írnod a helyes megoldást is. Emellé, ha tartalmaz a dolgozat fogalmazást is, akkor azt átolvasni, nyelvtanilag kijavítani, a helyes válaszokat, ha a gyerek tévedett, szintén megadni, az nem tíz perc. Én olyan tárgyakból javítottam dolgozatokat pedagógus-asszisztensként, amelyek egyértelműek, mint például a matematika, és kaptam a tanároktól javítókulcsot is, mégis egy valódi dolgozat javítása húsz-harminc perc volt diákonként. És mégis akadt olyan helyzet is, hogy meg kellett kérdeznem a tanártól, elfogadható-e egy tévutas, de a feladat értelmezésébe beleférő eredmény. Volt, hogy emiatt át kellett néznem a már javított dolgozatokat is, hogy más gondolkodott-e hasonlóan... Szóval egyszerűbbnek érzed a dolgokat, mint amilyenek. És akkor a szubjektív tárgyakról nem is beszéltem, lásd ugye a humán tárgyak.
A felkészülésről: Nincs igazad, mert a felkészülés nem csak az elméletet jelenti. A dolgozatok, feladatok megszerkesztése, naprakésszé alakítása az még a huszadik évben is ugyanúgy munka, mert nem minden évben ugyanazt tanítja a tanár, még a változatlan tárgyakból sem. Minden óra függ ugyanis a tanulóktól is. Az alapvázlat ugyan megvan, de ha kijön egy új eredmény, azt be kell építeni az anyagba, a diákok által feltett kérdéseknek utána kell nézni, az ilyen kérdésekre adott választ jelezni kell magának, hogy leadta, mint érdekességet, tehát szorgalmi feladatban, vagy plusz pontért kérdezheti, azt is be kell számítania, ha a tanulók nem értik az anyagot, tehát lemarad valami, amit később el kell mondani még... szóval minden egyes óra más és más. Ha mindig ugyanazt és ugyanúgy mondod el, és nem igazítod a gyerekekhez, akkor nem tanár vagy, hanem lábon járó magnó, már bocsánat az éles megjegyzésért.

DFK 2023.03.08. 13:05:10

@Awenhai: aha, a tanárok napra készen figyelik a tudományág legfrissebb eredményeit.
A tanárok többsége sajnos biztos nem készü vagy rosszul készül az órákra. A gyerekeimtől tudom, hogy ritka kivétel az a tanár, aki el tud készíteni egy használható prezentációt.

Hagrid 2023.03.08. 13:12:24

@DFK: Észak-Koreában? Kérlek, forrással, igazold ezt a marhaságot, vagy írj inkább 60-70 helyett 160 órát, hogy híhetőbb legyen.

Hagrid 2023.03.08. 13:14:09

@Motorogre: A tanfelügyelős rendszer tényleg nem ér semmit. Én is az igazgatói jogköröket erősíteném, de azt sem kontroll nélkül. Persze a szülői panaszok is elég vegyesek, néhány lustább, problémás család panaszai nem feltétlenül alaposak, ami miatt azután dirit kellene eltávolítani, de egy ilyen rendszer tényleg jobb lenne, amiben van helye a panasznak.

Hagrid 2023.03.08. 13:16:58

@Motorogre: Ez iskolára válogatja. Jól működő iskolákban a tanárok 30-40 óra közti időt minimum eltöltenek. Én már évek óta nem töltök el 32 alatt bent időt és komoly tapasztalatom van. Viszont még szabadság alatt is intézek, írok, nem csak hétvégén. Minden napra jut 1-1 óra, amit home office-ban dolgozok. Nem mondom, hogy ez rengeteg óra, de a bér-munkaóra arány így is nagyon silány. Természetesen trehány tanárok, munkahelyek akadnak még, ezekre rá kellene nézni, mert a felhigulás és a színvonal esése egyre nehezebben fogható meg.

Hagrid 2023.03.08. 13:18:03

@Awenhai: Ott a pont. Közel 20 év után is kell a felkészülés. Nem annyi, mint fiatalon, de kell és nem az anyagból, a csoportból, osztályból. Ráadásul naprakésznek is kell lenni.

Hagrid 2023.03.08. 13:19:39

@DFK: Ez olyan, mint amikor a szétzüllesztett egészségügyben mutogatunk a felkészületlen vagy rossz hozzáállású orvosokra, ápolókra és más egészségügyi dolgozókra, hogy itt és ott ilyen és olyan bajok történtek. Igen, van felhigulás, ezt kéne megfogni. Én naprakész vagyok, a kollégáim többsége a munkahelyen szintén. Mindenki? Nem, már itt sem, máshol meg ahogy láttam, még rosszabb a helyzet.

DFK 2023.03.08. 20:20:04

@Hagrid: Sajnos gyakorló szülőként az a tapasztalatom, hogy felkészületlen, nemtörődöm, de annál nagyképűbbek a tanárok. Van kivétel is, de az a kivétel. A tanárok kb 25 %-a olyan, hogy konkrétan el kellene tiltani a gyerekektől.

Hagrid 2023.03.08. 22:19:09

@DFK: Nekem szülőként jobb a tapasztalatom. 5% az, akit tényleg alkalmatlannak látok pedagógus feladatokra és még 5-10%, akiknél rezeg a léc, de ez általános iskola. Ha visszaemlékezem a gyermekkoromra, ami nem tegnap volt, akkor hasonló volt az arány, ha nem rosszabb. Persze ha 25% lenne, ami mondjuk a tanárok negyede, akkor is a nagy többség jól dolgozik, persze nem egyforma minőséggel, de akárhova nézek, ezt látom. Szerelőknél eddig nem volt két egyformán jól dolgozó még nálam. Orvosoknál hasonlóan vegyes a tapasztalatom. Úgy vélem, hogy ez egy XX. századi maradvány, a Kádár rendszer igénytelenségének az öröksége, amikor mindegy volt az elvégzett munka minősége, akár itthon, akár a keleti blokkban simán lehetett mindenre vevőt találni... Amint ebből kinövünk, rendben lesznek a dolgok, de pillanatnyilag még az alkalmatlan (szerintem nem 25%, csak 10%-nyi) tanárokat sem lehet elküldeni, annyira nagy a hiány. Területenként lehetnek rosszabb-jobb megyék, de országos szinten nagyon nagy a baj. A fiatalokat nem vonzzák be, de ha sikerülne is, még akkor is kéne néhány év, hogy ők belejöjjenek, illetve ne menjen el a kedvük az egésztől.

DFK 2023.03.09. 07:47:07

@Hagrid: Nem 25 % az alkalmatlan, hanem 50 %. A 25 % az, akit tiltani kellene mert nem csak alkalmatlan, hanem pszichés eset és ott árt, ahol csak tud. Aztán van a másik 25 % jóindulatú alkalmatlan. Aztán van 40 % átlagosan alkalmas és 10 % kifejezetten jó tanár.

Motorogre 2023.03.09. 14:14:57

@Hagrid: nem tudom a szabatos megoldást. Most ki ellenőrzi? Mi alapján ítél (meg egy-egy szituációt)? Ki lehet ezt dolgozni.

Motorogre 2023.03.09. 14:23:47

@Awenhai: Igen, pontosítok - reál-tárgyakat tanítottam. A 10 perc/zh javítási időt fenntartom, sem Avogadrót sem Clausiust nem a javítás során kell tanítani és megtanulni. DE igen: a diák esze a doga beadás után a legfogékonyabb - a helyes megoldásokat a dolgozatok beszedését követően kiosztottam/közzétettem, mindenki megnézheti hogy jól vagy rosszul teljesített. Ha a javítónak kérdeznie kell - ezt furcsállom. A felkészülés persze hogy nem csak az elméleti része a tananyagnak, hanem sokminden, pl. hogy teljesítettek eddig, hol járunk, típushibák, magatartási reakciók ... de ezzel együtt sem lehet több pár percnél. Oroszból se.

Talán nem is a lényegről írunk itt. Vannak született pedagógusok, akik magával tudják ragadni a diákság döntő részét és át tudják adni az ismereteket (ők most is igen jól keresnek, de nem az iskolában) és van sok pályatárs, aki nem erős, karizmatikus személyiség, és mégis tanítani kell - nekik kellene segítséget adni, mert Ők is nélkülözhetetlenek.

Motorogre 2023.03.09. 14:26:36

@DFK: A felvetéssel egyetértek, a mi tapasztalataink szerint (persze szubjektív) az arányok mások: 1/3 most is szinvonalasan tanít, 1/3 képzéssel, ösztönzéssel és kontrollal felhozható erre a szintre. És a harmadik harmad alkalmatlan (többféle oka lehet). De nem lehet "leakasztani" hirtelen ennyi új és kiváló tanárt - ezt a helyzetet kell kezelni. A sok évtizedes kontraszelekció most visszanyal. Sajnos.

Hagrid 2023.03.09. 21:57:33

@DFK: Hogy ne legyek elfogult, így szülőként nézem, a gyermekeim tanárait átgondolva, illetve baráti szülők gyermekeit és azok tanárait. Szerintem országos szinten ezek nagyon durva számok és nagyon túlzóak. Elhiszem, hogy akad olyan iskola, ahol van ilyen arány, helyi szinten lehetnek nagy bajok főleg trehány vezetőség/fenntartó miatt, de sem a munkahelyemen, sem a korábbi munkahelyeimen, sem a gyermekeim iskolájában nem ez a jellemző. Vagy mást gondolunk "alkalmatlannak".

Hagrid 2023.03.09. 21:59:45

@Motorogre: Most senki, legfeljebb a vezetőség tagjai, de spontán látogatásokkal nem lehet mit kezdeni. Szükség van ellenőrzésre, de a fenti törvénytervezet ezt a részét picit eltúlozza.

Awenhai 2023.03.10. 12:33:10

@Motorogre: Azt hiszem, a képzés más szintjeiről vannak a tapasztalataink. Egyetemen lehet igazad, vagy egyéb felsőfokú tanintézményben, arról csak hallgatóként vannak ismereteim. Én általános iskoláról beszéltem, ott is az alsó tagozatról, ahol bizony majdnem bármi megeshet, és néha szükség lehet bizonyos követelmények lazítására. Nekem meg pedagógus-asszisztensként nem volt jogom (pofám sem) felülbírálni a tanárt, hogy mi az elfogadható szerinte, de például angol nyelvből volt olyan, hogy egy bizonyos szerkezetet gyakoroltatott, de közben egy speciális szerkezetet is megtanított, ami tulajdonképp egy utcai szleng volt, s erre például rákérdeztem.

Felkészülés: Felsőfokú képzésben valóban kevésbé szükséges, a diáknak megvan a józan esze, majd megtanulja magától az anyagot, ha gubanc van, de alsóban, és felsőben is nagyon sokat számít, hogy milyenek épp a gyerekek, hisz itt még együtt van a későbbi történelemprofesszor a későbbi színésznővel, mérnökkel vagy bádogoslegénnyel. (A foglalkozások csak példák.) Ráadásnak könnyen előfordulhat, hogy az adott évfolyam három osztályában három különböző helyen tart a tanár a tananyagban, mert az egyik osztályban a bent lévő két zseni húzza a többieket is, a másikban az SNI-s gyerekek miatt lassabban tud csak haladni, míg a harmadik osztállyal ott tart, ahol tervezte épp. És ha kell tanítania négy évfolyamon, mindenütt három osztályt, akkor nincs az az isten, hogy ne legyen minden osztályból külön jegyzete a tanulókról, és a tanmenetről, mert azt memóriával nem lehet bírni.

Az utolsó fejezetben egyetértünk, Öveges Józsefek nem születnek minden nap, de jó tanárok léteznek, és közepesek is, akik képesek lehetnek tanítani. (Ez az én megfigyelésem szerint úgy 80% volt.) A többi volt a problémás tanár, de a legtöbb tanár kezelhető volt, a problémásak is, megfelelő tisztelettel, és gorombaságok nélkül. A legnagyobb baj most az, hogy annyira nincsenek megfizetve a tanárok, hogy nem maradt válogatási lehetőség. Most már komoly fizetésemelés kéne ahhoz is, hogy a tanárok pályán maradjanak, és még nagyobb emelés ahhoz, hogy újak is jelentkezzenek. A nem megfelelőeket kirakni meg csak ezután lehet, legyen a problémájuk bármilyen.

Motorogre 2023.03.10. 13:47:14

@Awenhai: nyilván más a gyermek- és felnőtt-oktatás, de a gyerkőcök oktatásáról is bőségesen van tapasztalatunk, a családi/rokoni körben nemcsak lurkó, de tanító, óvodapedagógus és tanár is van. A tanár személyisége minden szinten egyformán fontos, de máshogy: az alsó tagozaton egy "Meleg Tyúkanyó" típusú tanítónő nagyon sokat tud segíteni a fegyelem, figyelem és motiváció kapcsán is.

Értem én a célzást, a bádogoslegény bőven meg fogja előzni a többieket anyagiakban :) A tanuló-állomány szintje és csoportdinamikája minden életkorban fontos, az általad leírt jelenségek még a nyugger szabadegyetemeken is megjelennek, ha marginálisan is. És vannak csodák, azaz csodás tanárok, pl. nyelvtanár aki minden csoportban fejből tudja a már leadott szavakat - és csak ezeket használja, még rögtönzése során is ! No ilyenből kellene sok .....és még több.
A mindenkit érintő anticipatív béremelést/bérrendezést nem tudom támogatni: a tapasztalat sok, egyéb szakmában is azt mutatja, hogy egy robusztus béremelésnek a teljesítmény v. minőség-növelő hatása kb. 3 hónap (lásd pl. egészségügy - a várólisták megint Kamcsatkáig érnek) - utána a munkamorál visszasüpped a korábbira , vagy kb. korábbira - és ez kevés. Differenciálni és számonkérni kell(ene).
süti beállítások módosítása